EN EVIG STRANDLINJE

R

SCENKONSTGRUPPEN

EN EVIG STRANDLINJE

Delmoment 1:

Föreläsningen EN EVIG STRANDLINJE (information för Tidsresande samt Världsupptäckare)

 

Den upptäcksresande kan, i tanken, vara en person som vill se nya saker och öppna ögonen på andra. I upptäcktsresandets farvatten finner vi ett samtal rörande inre kontra yttre tidsresor, och som leder till en tankevärld kring utanförkroppenupplevelser, fantomsensationer, topologier och virtuella världar. Detta spann av stoff bjuder in till tekniska och sceniska lösningar bortom det vanliga, vi ser möjligheter till ett laboratorium för perception och kunskap. Inspiration och information finner vi bland annat hos Henrik Ehrson lab på KS, i Ramachandrans forskning om fantomsensationer, och i vidare forskning kring perception, kvantfysik och i teorier kring ett möjligt multiversum.

 

I upptäcktsresandens anda vill vi skapa andra erfarenheter än de gängse rörande tid och rum. Upptäcktsresande innebär också ett tänkande kring makt, tolkningsföreträde och kartografi. I essän “Bortom alla horisonter är öar” diskuteras Stig Dagermans pjäs Upptäcktsresanden mot en fond av Brechts pjäs Regeln och undantaget,

men i förgrunden står Strindbergsfejden, där Sven Hedin och Strindberg offentligt debatterade Hedins“upptäckter” och vedermödor. Strindberg menade att Hedin i egentlig mening inte hade upptäckt någonting;då han inte var först på platsen: och därmed följde en diskussion kring upptäcktens regelverk. Upptäcktsresor handlar också om makt och kolonialisering, om kapital och tolkningsföreträde. – Således är upptäcktsresandet både filosofiskt, rumsligt och politiskt stoff. Vad är det att upptäcka, vem upptäcker,

och var i finns och härbärgeras upptäckten?

 

Som föreläsare har vi samlat röster - både fiktiva och verkliga: Kim Novak, (som spelade) Madeleine Elster, (som spelade) Judy Barton, Peter Nilsson, Lotta Lotass, Mira, Hanna, Norunn, Helan och Halvan, Werner von Braun, Loglady, Towa Carson, Mary Wollstonecraft och Chris Marker (för att nämna ett fåtal). Utöver dessa karaktärer, finns ett mättat bildmaterial och specialkomponerad musik.

 

I vår sceniska installation blir våra tankar andras och publik och aktörer blir varandras röster. Under föreläsningen kommer vi tillsammans med vår publik att färdas genom olika tidskapslar, på en scenisk exkursion genom tid och entropi.

 

Purus vitae dolor ut eu - Urna pulvinar suspendisse